Vissza
Blog

FOXPOST AKADÉMIA #8 – 5 gyakori hiba, ami keresztbe tehet a kimagasló vásárlói élménynek


Az online vásárlás ma már kétségkívül a mindennapjaink szerves része. De vajon mi az, ami miatt a felhasználó végleg elköteleződik egy webshop mellett – vagy épp gyorsan távozik a felületről? Új blogcikkünkben körüljárunk 5 problémakört, ami erőteljesen ronthatja a vásárlói élményt, és természetesen megoldási javaslatokat is adunk. Ezeket a szempontokat követve e-kereskedőként te is a lehető legtöbbet hozhatod ki a webáruházadból!

A vásárlói élmény számos tényezőtől függ, viszont maximálisan megéri időt és energiát fordítani a tökélyre fejlesztésére. Ha ugyanis a vevők szeretik a termékeidet, elégedettek a webshopod működésével, valamint a szolgáltatásod minőségével, akkor elköteleződnek melletted – ez pedig az e-kereskedelmi vállalkozásod hosszú távú sikerének legfontosabb alappillére. A hűséges vevőnél nincs nagyobb érték egy e-kereskedő számára.

Most bemutatunk 5 olyan problémát, ami gyakran vezet magas visszafordulási arányhoz (bounce rate), illetve csalódott vevői magatartáshoz.

 

1. hiba: Lassú oldalbetöltés

Mondhatnánk úgy is, hogy a bakik szupersztárja. Ez az egyik legjellemzőbb oka a magas oldalelhagyási aránynak, nem beszélve arról, hogy a keresőmotoroknak sem lesz a kedvence a weboldalad.

A Google kutatása alapján az oldalelhagyás valószínűsége 32%-kal nő, ha a betöltési idő 1 és 3 másodperc közé emelkedik, és 90%-kal, ha eléri az 5 másodpercet. A felhasználók 70% állítja: az oldal sebessége jelentősen befolyásolja azt, hogy mennyire szívesen vásárol az adott márkától. Így ha a site nem tölt be elég gyorsan, akkor feltétlenül orvosolnod kell a problémát! A mai felgyorsult világban egy lassan araszoló webshop komoly hátrányba kerülhet az ecommerce-versenyben.

A megfelelő sebességű oldalbetöltés a felhasználók alapvető elvárásai közé tartozik, és érdemes is foglalkozni a témával, hiszen egy 1 másodperc alatt betöltődő oldal konverziós aránya akár ötször magasabb is lehet, mint egy 10 másodperc alatt magához térő site-é.

Mit tehetsz?

Először is derítsd ki, hogy mi a helyzet nálad: a Google PageSpeed Insight ingyenes eszközével pillantok alatt megnézheted a webhelyed teljesítményét.

Ha nem vagy elégedett az eredménnyel, akkor az alábbiakkal ajánlott foglalkozni:

  • Képoptimalizálás a képek tömörítésével és a megfelelő fájlformátumok használatával.
  • Pluginok, szkriptek és CSS minimalizálása.
  • Böngésző gyorsítótárazása (caching).
  • Megbízható tárhelyszolgáltatót válassz, amely optimalizált szerverteljesítményt kínál.

Tipp: Ahogy már egy korábbi cikkünkben is hangsúlyoztuk, kiemelten fontos, hogy az oldalad gyorsaságát ne csak desktopon, hanem mobilon is teszteld. Mivel manapság már a vásárlások nagy része ezen az eszközön történik, ezért a reszponzivitásra ajánlott külön figyelmet fordítani.

2. hiba: Bonyolult weboldali navigáció

Gondoltad volna, hogy a fogyasztók 38%-a nézi meg az oldal navigációs linkjeit és elrendezését, amikor először jár az adott webhelyen? Nincs mese: a jól áttekinthető, logikusan felépített, könnyen használható weboldal szintén alapkövetelmény a sikerhez.

Ha a menük túlságosan összetettek, a kategóriákon belül nehéz keresni, vagy a látogatónak túl sok lépésen kell keresztül mennie a vásárlás során, akkor könnyen elveszítheti az érdeklődését. Rosszul kialakított navigáció = frusztrált vásárló, villámgyors oldalelhagyás.

Mit tehetsz?

Ha a navigáció kapcsán a fő tényezőket röviden szeretnénk összefoglalni, akkor:

  • Légy következetes.
  • Tervezz minden képernyőméretre.
  • Tedd egyszerűen elérhetővé a legfontosabb információkat.

Tervezz logikus, egyszerű navigációs struktúrát, és alkalmazz jól látható, egyértelmű gombokat a fontos funkciók eléréséhez. Nagyon fontos, hogy a termékek könnyen kereshetők és szűrhetők legyenek, hogy a vásárlók gyorsan megtalálják, amit keresnek.

Ha mélyebben is érdekel a téma, akkor érdemes átböngészned ezt a 2017-es tanulmányt, amely górcső alá veszi a weboldali felépítés leglényegesebb kritériumait.

3.hiba: Nehezen elérhető, nem hatékony ügyfélszolgálat

A mai digitális világban az e-kereskedelmi vállalkozás jól működő ügyfélszolgálata nem egy kedves gesztus a vevők felé, hanem kétségkívül a siker egyik előfeltétele. A Microsoft adatai azt mutatják, hogy a fogyasztók 95%-a számára az ügyfélszolgálat kiemelten fontos tényező a márkahűség szempontjából.

Az online vásárlások során felmerülő kérdésekre gyors válaszokat várnak a felhasználók. Ha nehézkes kapcsolatba lépni az ügyfélszolgálattal, vagy ha lassú a válaszidő, az könnyen eltántoríthatja őket a vásárlástól vagy attól, hogy később is téged részesítsenek előnyben. (A Statista felmérése szerint az amerikaiak 12%-a az ügyfélszolgálattal kapcsolatos első számú problémájának a gyorsaság hiányát tartja.

Mit tehetsz?

Biztosíts az érdeklődőknek többféle kommunikációs csatornát (például élő chat, e-mail, telefon), és gondoskodj a gyors válaszadásról. Az ún. “me-commerce” pont ezt fedi le; hiszen vannak vevők, akik csak telefonon, ügyfélszolgálati munkatárssal szeretnek egyeztetni, akadnak, akiknek tökéletesen beválik a chat (például a közösségi média felületein), másoknak pedig bőven elég az e-mailen történő kommunikáció.

Az automatizált chatbotok is nagy segítséget nyújthatnak az egyszerűbb kérdések gyors megválaszolásában, és szükség esetén az ügyfélszolgálati munkatárshoz irányíthatják a bonyolultabb, összetettebb kérdéssel érkezőket.

Tippek:

  • Szervezz hatékonyan működő, jól felépített ügyfélszolgálatot.
  • Vedd figyelembe a vásárlói visszajelzéseket e területtel kapcsolatban.
  • Amennyire lehet, szabd személyre a kommunikációt.
  • Dolgozz a válaszadási idő gyorsaságán – nem háttérbe szorítva az udvarias, körültekintő, pontos kommunikációt.

4. hiba: Rejtett vagy magas szállítási költség

Az online vásárlók számára a szállítási díj kiemelten fontos tényezőnek számít – nem véletlenül örvendenek óriási népszerűségnek az “ingyenes szállítás” promóciók.

A rejtett költségek, különösen a magas szállítási díjak, gyakran az utolsó pillanatban riasztják el a felhasználókat a vásárlástól. Sokan érzik úgy, hogy a vásárlási döntés meghozatala után felmerülő, előzetesen nem látott díjak miatt becsapja, átvágja őket az adott kereskedő.

Te ne kövesd el ezt a hibát! Tedd a vevők számára már a vásárlási folyamat elején egyértelművé és átláthatóvá a szállítási költséget.

Mit tehetsz?

Érdemes már a folyamat elején egyértelműen megmutatni a szállítási költségeket, akár egy szállítási kalkulátor segítségével, illetve jól láthatóan felhívni a figyelmet az ingyenes szállítás lehetőségére bizonyos összeghatár felett.

Tartsd mindig szem előtt: az átláthatóság növeli a vásárlói lojalitást és elégedettséget.

5. hiba: Bizonytalan visszáru-logisztika

A visszaküldési folyamat átláthatósága és egyszerűsége szintén befolyásolja a vásárlói élményt. Egy homályos, bonyolult lépésekből álló, nehézkes visszaküldési policy erőteljesen csökkentheti a vevő bizalmát, különösen akkor, ha egy nagyobb összegű vásárlásról van szó.

Mit tehetsz?

Ha a jól kidolgozott visszáru-stratégia által átlátható, egyszerű és olcsó visszaküldési opciót biztosítasz, akkor erősíted a vásárlói élményt, növelheted az elköteleződést, sőt, még pénzt is spórolhatsz, környezettudatosabb brandet építhetsz.

Vajon mik a visszáru-logisztika optimalizálásának lépései, és hogyan profitálhatsz belőle? Olvasd el részletesen itt!

Konklúzió

Ha a vásárlói élményről van szó, e-kereskedőként érdemes folyamatosan figyelemmel kísérned a vevők visszajelzéseit mind a weboldali vásárlási folyamat, mind pedig a termékek és a szolgáltatás minősége kapcsán.

A reakciókból kiindulva finomhangolhatod azokat a részleteket, amelyek révén a webshopod még vonzóbb lehet a látogatók számára. Végső soron a kimagasló vásárlói élmény a legjobb befektetés a versenyképesség megőrzése és a hosszú távú siker érdekében az online piacon.

 

Ha pedig egy megbízható és hatékony partnert keresel, aki leveszi a válladról a logisztikával kapcsolatos számtalan teendő terhét, akkor keress minket bizalommal!

ELOLVASOM A FOXPOST AKADÉMIA TOVÁBBI TARTALMAIT!