Hogyan készüljünk az ecommerce főszezonra?
Idei első, nagyobb lélegzetvételű edukációs anyagunkban kitérünk majd a tervezésre, a webshopod technikai optimalizálására, a készletmenedzsmentre, a logisztikai tudnivalókra, a marketingstratégia és a felkészült ügyfélszolgálat fontosságára, valamint arra is, hogy mire érdemes odafigyelni a szezonzárást követően.
Tervezz előre!
Mettől meddig tart a főszezon?
Az e-commerce főszezon kezdetét rendszerint a halloweent megelőző időszaktól számítjuk egészen karácsony végéig. Ebbe az időszakba három kulcsfontosságú dátum esik, a Black Friday, a Cyber Monday és a karácsony. Jellemzően ebben az időszakban tapasztalható a legnagyobb vásárlói kedv az év során. Sok kereskedő azonban már október közepén elindítja a jeles napokra fókuszáló akcióit. Sokszor furcsán hathat az, hogy már az ősz derekán szembetaláljuk magunkat néhány karácsonyi hirdetéssel. A Google kutatása szerint viszont a vásárlók 21%-a már októberben letudja a karácsonyi bevásárlást.[1]
Ahhoz, hogy pontos képet kapj arról, mettől meddig terjed pontosan a számodra releváns főszezon, érdemes lehet kielemezni a korábbi évek adatait, és megnézni, mikor indult és meddig tartott az a bizonyos peak.
Tűzz ki célokat!
A főszezon előtt érdemes végiggondolni, hogy milyen látogatószám, vásárlói volumen, átlagos kosárérték és bevétel lenne számodra az ideális. Ajánlott konkrét, számokban megfogalmazható célokat kitűzni, mert ezek egyrészt téged is motiválni fognak, másrészt ha valamiért nem sikerülne őket elérni, pontos képet fogsz kapni arról, hogy mik a jelenlegi stratégiád hiányosságai, és hogyan tudsz a következő évben reálisabban becsülni vagy jobb eredményeket elérni, és mely területeket érdemes fejleszteni.
A célok ezen felül segítenek a pontos stratégia kialakításában is: a marketing- és promóciós tervet, valamint az árazási, logisztikai és készletmenedzsment-stratégiát konkrét számok mentén tudod felépíteni.
Készíts naptárt!
Főszezonban levegőt venni is alig lesz időd, és hacsak nincsenek különleges szupererők a birtokodban, akkor valószínűleg nem fogod tudni fejben tartani azt a millió teendőt, ami ebben az időszakban webshoptulajként rád fog szakadni. Éppen ezért érdemes már jó előre, szinte napra pontosan megtervezni a promóciókat, kampányokat és a termékek bevezetésének időpontját. Valamint a social media posztokat, a fizetett hirdetéséket és az e-mail marketing kampányokat is érdemes összegyűjteni egyetlen naptárban. Így látni fogod, hogy egyenletesen oszlik-e el a különböző akciók kommunikációja, és te magad is nyugodtabban fogsz aludni, hogy már jó előre gondoltál mindenre.
Szedd rendbe a webshopodat technikai oldalról is!
Optimalizáld az oldalad sebességét és reszponzivitását
Ha eddig halogattad a technikai update-et és a teljes digitális nagytakarítást, akkor itt az ideje belevágni: a főszezonra való felkészülésnél erre nincs is ideálisabb alkalom! Ennek egyik kulcsfontosságú aspektusa az oldalad sebessége. A gördülékeny böngészés fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni: egy lassú oldal értelemszerűen rontja a vásárlói élményt, ami miatt sok vásárlód lemorzsolódhat.
Kiemelten fontos, hogy az oldalad gyorsaságát ne csak desktopon, hanem mobilon is teszteld, hiszen ma már a vásárlások nagy része ezen az eszközön történik. Éppen ezért a reszponzivitásra is ajánlott külön figyelmet fordítani.
A betöltődést számos, böngészőre telepíthető eszközzel vizsgálhatod, ahol rendszerint a lassú loading time okait is megnevezi a plugin. Ha azt tapasztalod, hogy az oldalad túl lassú, a képek optimalizálásával, CDN[2] használatával vagy a cache-elési[3] beállítások finomhangolásával javíthatsz a problémán.
Végezz terheléses tesztet a weboldaladon
A főszezon kezdete előtt mindenképpen ellenőrizd a szerver kapacitását és a sávszélességet, hogy a webshopod biztosan ne omoljon össze a várható megnövekedett terhelés alatt. Ha ehhez nincs meg a megfelelő technikai tudásod, kérj segítséget külsős szakembertől vagy a tárhelyszolgáltatódtól, hogy végezzenek el minden szükséges szerveroldali frissítést.
Tedd gördülékennyé a vásárlói élményt
Ellenőrizd a UX szempontból kulcsfontosságú pontokat a weboldaladon: a navigációt, a termékoldalakat, a checkout folyamatot és az egyéb sarkalatos elemeket, ami meghibásodás esetén potenciálisan a vásárlóid lemorzsolódását okozhatja. Bizonyosodj meg arról is, hogy a termékleírások, az ár- és készletinformáció egyértelműen fel van-e tüntetve a shopban, valamint arról is, hogy az adatok naprakészek-e.
Érdemes lehet ellenőrizni a checkout folyamatot is néhány külsős tesztvásárló bevonásával, akik friss szemmel több hibát vehetnek észre. Ha bármelyik ponton van esély az elakadásra, esetleg biztonsági kockázatok merülnek fel, mindenképpen javasolt még a dömping előtt rendbe tenni, hiszen ezzel is csökkentheted a kosárelhagyók számát.
Készletmenedzsment: csak rugalmasan!
Halmozz fel nagyobb készletet a népszerű árucikkekből!
Fogalmad sincs, hogy melyik termékedből mennyi fog fogyni? Akkor, ha teheted, analizáld az előző évek adatait, ezekből pedig látszódni fog, hogy jellemzően melyik árucikk kapcsán lehet nagyobb keresletre számítani. Ezekből érdemes akár nagyobb mennyiséget is felhalmozni. A készeletedet pedig tanácsos minél hamar feltölteni, hogy megelőzd az ellátólánc terhelődéséből fakadó csúszásokat, amik a főszezon közeledtekor jellemzőek lehetnek.
Készülj a legrosszabbra!
A főszezon nem a kiszámíthatóságáról híres, éppen ezért mindig érdemes B-tervvel készülni. Például a gondos tervezés ellenére is bármikor előfordulhat, hogy a készleted egyszer egy váratlan pillanatban kifogy bizonyos termékekből. Ezekre a helyzetekre tanácsos lehet helyettesítő termékekkel készülni, valamint a beszállítóiddal szoros kapcsolatot tartani, hogy minél hamarabb beérkezhessen a raktáraidba az utánpótlás.
Bízd a profikra!
A főszezonban profi logisztikai megoldásokra lesz szükséged ahhoz, hogy ki tudd elégíteni a megnövekedett vásárlói igényeket. Ha te magad nem vagy ebben otthon, társulj tapasztalt, megbízható partnerekkel, akik segítenek levenni a válladról a szállítással járó terheket.
A FOXPOST-tal ügyfélközpontú, egyszerű és zöld szállítási opciót biztosíthatsz a vásárlóid számára, valamint a visszáru-stratégia kialakításában is tudunk segíteni, ami – főként a főszezont követően – kulcsfontosságú feature a magas minőségű felhasználói élmény szempontjából.
Ezen felül szintén tanácsos reális szállítási időpontokat kommunikálni a vásárlóid felé, hogy semmiképp se érje őket csalódás, és ne fordulhasson elő az, hogy a diszfunkcionális logisztikai stratégia miatt maradnak egyesek karácsonyi ajándék nélkül.
Marketing- és promóciós stratégiák
Célzott promóciók és kedvezmények
A főszezonban nagy a verseny, és szinte kivétel nélkül minden e-kereskedő akciókkal és promóciókkal próbálja magához csábítani a vásárlókat. Érdemes lehet neked is néhány villámvásárt vagy egyéb korlátozott ideig tartó ajánlatot bevetni, hogy feltornázd a boltod volumenjét. Ezen felül akár termékcsomagok értékesítésében is gondolkodhatsz, ami növeli az átlagos kosárértéket.
Személyre szabott ajánlatok
Jól ismered a vásárlóidat? Akkor azt is pontosan tudod, hogy melyik csoport melyik termékekre vágyik jobban! Készíts perszónákat a korábbi adataid alapján, és targetálj rájuk néhány kifejezetten perszonalizált promóciót! Ettől személyesebbnek érződik majd a kommunikáció, ezen felül pedig nagyobb eséllyel fognak célt érni a hirdetéseid, mintha minden célcsoportnak ugyanazt a terméket ajánlanád.
Sőt, a kosárelhagyókat személyesen is megcélozhatod az e-mai marketing segítségével: nemcsak emlékeztetheted őket a vásárlási szándékukra, de célzott akciót is kitalálhatsz a számukra, amivel akár újra felébresztheted bennük a vásárlási kedvet.
Aknázd ki a social mediában és a fizetett hirdetésekben rejlő lehetőségeket
A social media felületek a marketing kommunikáció felbecsülhetetlen értékű csatornái, főszezonban pedig jól használható, hiszen szórakoztató, kreatív, játékos vagy akár edukációs tartalmakkal is bevonzhatod a célközönségedet a jó öreg sales fókuszú hirdetések mellett.
PPC hirdetéseidet pedig ebben az időszakban érdemes lehet újratargetálni, és a kifejezetten azokra a csoportokra koncentrálni, akik alapesetben nem feltétlenül vásárolnának nálad. Hiszen lehet, hogy ha nekik éppen nem is, de szeretteiknek és ismerőseiknek szívesen ajánékoznák a te termékedet.
Ne idegendkedj az influenszer marketingtől és a short-form tartalmaktól
Az influenszer marketing és a short-form videók a TikTok térhódítása óta meghatározó volument képesek bevonzani. A főszezon közeledtével érdemes lehet szétnézni a tartalomgyártók tengerében, és olyanokkal kollaborálni, akiknek a stílusa jól illeszkedik a branded hangulatához, és hasonló célcsoportot igyekeznek megszólítani, mint te.
Ezen felül javasolt az aktuális trendeknek is utánanézni, és ehhez illeszkedő, natív short-form tartalmakat[4] is létrehozni.
Ne feledd: ez a szezon egy remek alkalom a kísérletezésre, és mivel nehezebb elérni a vásárlók ingerküszöbét a nagy zajban, nem tanácsos idegenkedni az out-of-the box megoldásoktól.
Fektess energiát az ügyfélszolgálat fejlesztésébe
Tréningezd a csapatot!
Sok online shopnál az ügyfélszolgálat munkatársa az az ember, akivel a vásárló először közvetlen, élő kontaktba kerül, az ő hangját, temperamentumát és felkészültségét azonosítja a brandeddel. A kontaktfelvétel ráadásul rendszerint akkor történik, ha nem megy minden a rendes kerékvágásban. Éppen ezért kiemelten fontos, hogy a feszültebb főszezonban a csapatod felkészült legyen. Érdemes lehet tréningezni az ügyfélszolgálat munkatársait az ebben az időszakban leggyakrabban felmerülő problémák megoldására, mint például a csomag tracking, a visszáru vagy a készlettel kapcsolatos kérdések.
Készülj fel a megnövekedett forgalomra
Skálázd az ügyfélszolgálatos csapatodat a terhelésnek megfelelően! Ha szükséges, érdemes lehet automatizációs megoldásokat – például chatbotos supportot – is implementálni, hogy kezelni tudd a megnövekedett vásárlói igényeket. Sőt, akár egy kifejezetten erre az alkalomra dedikált gyakori kérdések oldalt is létrehozhatsz, ahol a vásárlóid a főszezonban leggyakrabban felmerülő kérdésekre maguktól is megtalálhatják a választ.
Ezekkel a megoldásokkal csökkentheted az élő ügyfélszolgálatra háruló terhelést, hogy tényleg csak a legkomplexebb feladatokban legyen szükség emberi beavatkozásra.
Ügyelj a transzparens kommunikációra
Ugye te sem szívesen térnél vissza egy olyan webshopba vásárolni, ahol úgy érzed, valótlan, nem aktuális információkat találsz, vagy amelynek nem transzparens a kommunikációja a vásárlással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókról. Hidd el, hogy más se tesz így szívesen! Éppen ezért tanácsos odafigyelni arra, hogy a lehető legaktuálisabb és legpontosabb infók szerepeljenek az oldaladon például a rendelések feldolgozásáról, a szállítás várható idejéről és feltételeiről, valamint az is legyen egyértelműen feltüntetve, hogy az ügyfeleid hová fordulhatnak segítségért, ha elakadnak a vásárlási folyamat egy pontján.
Sőt, érdemes lehet az e-mail csatornákon folyamatosan értesíteni a usereket a rendelésük aktuális állapotáról, ezzel is tovább erősítve bennük a bizalmat.
A transzparens kommunikáció nemcsak a felhasználók felé, de a vállalaton belül is fontos szempont kell, főleg egy ilyen feszített időszakban. Ne feledd a csapatodat időben tájékoztatni a nehézségekről és az extra teendőkről, amik az év végi dömpingben rájuk várnak.
Teendők a főszezon után
Gyűjtsd össze és elemezd az adatokat
Az ebben az időszakban gyűjtött adatok tárháza egy igazi aranybánya, amire a későbbi üzletfejlesztési stratégiát felépítheted. Ezen információk nélkül szinte lehetetlen bombabiztos fejlesztési stratégiát kidolgozni. A főszezon vége (és némi pihenés) után érdemes egy nagyobb auditot készíteni a forgalomról, a konverziós rátáról és a vásárlói visszajelzésekből. Természetesen a jó eredményeknek örülni kell, de a hibák azok, amikből a legtöbbet lehet tanulni. Nézd meg, melyik ponton veszítetted el a legtöbb vásárlót, vagy mely csatornákat nem aknáztad ki megfelelően, és ezeket fejleszd a következő főszezonra.
Ne hagyd magukra a vásárlóidat
Az egyszeri vásárlónál a visszatérő vásárló ezerszer többet ér. De hogyan lesz az előbbiből az utóbbi? Nos, a legtöbbüket a kifinomult és professzionális vásárlási élménnyel tudod visszacsábítani, melynek a tranzakciót követő kommunikáció az egyik sarkalatos pontja.
Küldj a vásárlás után e-mailt, köszönőlevelet vagy egy follow-up kérdőívet, hogy felmérd a vásárlóid elégedettségét. Ezen felül ajánlhatsz akár személyre szabott kedvezményeket, buzdítva az ügyfeleidet az ismételt vásárlásra, vagy promózhatod nekik az új kollekciót, esetleg azokat a releváns termékeket, amik az ő érdeklődési körükbe vágnak az eddigi vásárlásaik alapján.
Készülj fel a készletkisöprésre
A leggondosabb tervezés ellenére is előfordulhat, hogy rajtad marad némi áru a főszezon végére. Készíts tervet, hogyan tudsz megszabadulni a szezonális holmitól egy készletkisöprés keretében, hogy semmiképp se ragadjon be a termék: minél tovább vársz ugyanis, annál nagyobb a rizikója, hogy veszteséged lesz rajta.
Konklúzió
A főszezonra való felkészülés elengedhetetlen egy e-commerce vállalkozás számára, hiszen a jól megtervezett marketing, technikai optimalizálás, készletmenedzsment és ügyfélszolgálat mind-mind hozzájárulnak a sikerhez. Ha előre gondolkodsz és figyelsz a részletekre, nemcsak a főszezonból hozhatod ki a maximumot, de hosszú távon is biztosíthatod vállalkozásod növekedését és vásárlóid elégedettségét.
Amennyiben pedig úgy érzed, hogy szükséges lenne némi segítségre a logisztikában, keress minket, és mi segítünk! A FOXPOST szállítási és visszáru megoldásaival arra törekszünk, hogy még egy olyan turbulens időszakban is garantálhasd a vásárlóid elégedettségét, mint a főszezon.
<p style="text-align:center"><a class="btn btn-red-featured" href="https://foxpost.hu/blog/uzleti/foxpost-akademia---tudastar-ami-partnereinket-a-sikerhez-vezeti" target="_blank">ELOLVASOM A FOXPOST AKADÉMIA TOVÁBBI TARTALMAIT!</a></p>
[2] A CDN (Content Delivery Network) egy olyan hálózati infrastruktúra, amely szerverek hálózatát használja az internetes tartalom (például weboldalak, képek, videók) gyorsabb és megbízhatóbb eljuttatására a felhasználókhoz. A CDN célja, hogy minimalizálja a távolságot a szerver és a felhasználó között, ezáltal csökkenti a betöltődés idejét és javítja a felhasználói élményt. Népszerű CDN szolgáltatók például a Cloudflare, a Akamai és az Amazon CloudFront.
[3] A cache vagy gyorsítótárazási technika a gyakran használt adatok átmeneti tárolóhelyen (gyorsítótárban) történő tárolására szolgál, hogy a jövőben gyorsabb hozzáférést tegyen lehetővé. Ahelyett, hogy az adatokat egy lassabb forrásból, például egy adatbázis vagy távoli kiszolgáló helyett a gyorsítótárból hívja le a rendszer, csökkentve ezzel a betöltési időt és javítva a teljesítményt.
[4] A natív rövid formátumú tartalom olyan rövid videó, amelyet kifejezetten úgy terveztek, hogy illeszkedjen annak a platformnak a formátumához és stílusához, ahol közzéteszikó. A tartalom jellemzően néhány másodperc hosszúságú, és úgy tervezték, hogy gyorsan megragadja a figyelmet, gyakran a platform sajátos közönségéhez és felhasználói viselkedéséhez igazítva.