Vissza
Blog

FOXPOST AKADÉMIA #3 - Minden, amit a visszáruról tudni érdemes


Az e-kereskedelem egyik legfontosabb témája, hogy miként lehet minél több terméket minél optimálisabban eljuttatni a vásárlókhoz. Ám a visszáru-logisztika szintén megkerülhetetlen része az e-commerce univerzumnak, jelentősége pedig évről évre nő.

A globális visszáru-logisztika piaci értéke 2022-ben több mint 730 milliárd dollárra rúgott, a becslések szerint pedig 2030-ig 9,2%-os növekedésre lehet számítani ebben a szegmensben. Ezekből a számokból a vásárlói igényekre is könnyedén következtethetünk. Minél fejlettebb a termékek visszaküldésének folyamata, és minél több webshop optimalizálja az áru vásárló-kereskedő irányú áramlását, annál nagyobb igény támad ügyfél fronton is a gördülékeny, kényelmes és olcsó visszaküldési opciókra. 

A FOXPOST Akadémián ezúttal a visszáru és annak logisztikájának témakörét járjuk körül. 

  • Mit is értünk pontosan ez alatt a fogalom alatt?

  • Miért fontos optimalizálni a logisztikai folyamatokat?

  • Milyen kihívásokat rejt magában ez a szegmens?

  • Hogyan profitálhat egy vállalkozás egy hatékony visszáru-stratégia implementálásával?

Nézzük a válaszokat!

Mi az a visszáru és miért fontos odafigyelni rá?

A visszáru az a termék, amit a fogyasztó pénzvisszatérítés vagy bármilyen más kompenzáció céljából visszaküld a kereskedőnek. Például azért, mert a termék hibásan érkezett meg hozzá, vagy mert valamilyen oknál fogva meggondolta magát, és úgy döntött, eláll a vásárlástól.

 

Sok kereskedő azért ódzkodik már a visszáru gondolatától is, mert azt gondolja, a visszaérkező termék a vásárló elégedetlenségének jele. Ám ez sok esetben nem így van. Akadnak az e-kereskedelemnek olyan területei, ahol a vásárló addig nem tud dönteni, amíg nem látta élőben a terméket. Ilyen például a ruházati cikkek piaca, de bármely más szegmensben előfordulhat ez a helyzet. 

 

Egy alaposan kidolgozott visszáru-stratégia számtalan üzleti előnyt rejt magában. Ha átlátható, egyszerű és olcsó visszaküldési opciót biztosítasz a vásárlóid számára, kétségtelenül szimpatikusabbá válik a vállalkozásod, ezen felül pénzt is spórolhatsz, valamint környezettudatosabb brandet építhetsz.

A visszáru-logisztika optimalizálásának előnyei

Növeli a vásárlási kedvet és a vásárlói elköteleződést

A visszaküldés lehetőségének megteremtése már önmagában biztonságérzetet kelt a vásárlóban, hisz tudja, hogy ha bármi rosszra fordul az internetes vásárlás során, vagy meggondolja magát, tiszta és egyértelmű feltételekkel, egyszerűen elállhat a vásárlástól. Éppen ezért szívesebben vásárol majd nálad, mint egy olyan webshopban, ahol ez az opció túl körülményes, nem transzparens vagy teljes mértékben hiányzik. Ráadásul a pozitív visszáru-élmény növeli a vásárló elköteleződést is, és nagyobb valószínűséggel fog visszatérni hozzád.

Csökkenti a költségeket

Egy jól működő visszáru-logisztikai rendszer hosszú távon jelentős költségmegtakarítást eredményezhet a vállalkozások számára. Az optimalizált visszáru-folyamatok révén csökkenthetők a szállítási és kezelési költségek, valamint minimalizálható a visszaküldött termékek raktározásának és újraértékesítésének ideje. Sőt megfelelő adatgyűjtési stratégiákkal azonosítod és kiküszöbölheted a gyakori visszaküldési okokat, ami további költségcsökkenést generál.

Csökkenti az ökológiai lábnyomot

Ha odafigyelsz a megfelelő visszáru-logisztika kialakítására, azzal környezetbarátabbá is teheted a vállalkozásodat! Az optimalizált szállítási utakkal nemcsak pénzt spórolhatsz, de kevesebb üzemanyag fogy, és csökken a szén-dioxid kibocsátás. Emellett, ha a visszaküldött termékeket újrahasznosítod vagy újraértékesíted, csökken a hulladék mennyisége is, ami környezettudatosabb működést eredményez. Ráadásul a vevőidet is csak segíted azzal, hogy a nem használt vagy feleslegesen rendelt termékeik nem a kukába kerülnek, hanem vissza a feladóhoz.

A visszáru-logisztika optimalizálásának kihívásai

Bár a visszáru-logisztika számos előnnyel jár, a megvalósítása legalább ugyanennyi kihívást is magában rejt. Ezek közül az egyik legnagyobb a megfelelő infrastruktúra és technológia kiépítése. Az automatizált rendszerek, a valós idejű nyomon követés és a hatékony adatkezelés mind elengedhetetlenek a sikeres visszáru-stratégiához.

További nehézséget jelenthet a visszaküldött termékek kezelésének költsége és a visszáru-folyamatok összehangolása a raktárkezeléssel és az ügyfélszolgálattal. Ezen kívül a visszáru kezelése során figyelembe kell venni a jogi szabályozásokat és a fogyasztói jogokat is, ezekhez a területekhez pedig mindenképpen érdemes szakember segítségét is igénybe venni.

Hogyan fejlesztheted a vállalkozásod visszáru-stratégiáját?

Átlátható visszaküldési politika

Ha bevezeted a visszaküldési opciót, mindenképp figyelj oda arra, hogy annak feltételei világosak legyenek a vásárlóid számára, a szabályzatod pedig könnyen hozzáférhető legyen a webes felületeden keresztül. Ahogyan azt már korábban is hangsúlyoztuk: ez a gyakorlat kétségtelenül növeli a vásárlói elköteleződést, hisz a transzparens kommunikáció a biztonságérzet megteremtésének egyik kulcsfontosságú eszköze.

Automatizált rendszerek

Használj automatizált rendszereket a visszáru kezelése során. Az automatizált folyamatok gyorsabbá és hatékonyabbá teszik a visszaküldést, csökkentik a hibalehetőségeket és javítják a nyomon követhetőséget.

Ügyfélszolgálat fejlesztése

Képezd az ügyfélszolgálati csapatodat a visszáru kezelésének folyamataira! Az ügyfélszolgálatnak naprakész információkkal kell rendelkeznie a visszaküldési feltételekről, hogy hatékonyan tudjanak segíteni a vásárlóknak. Ha ugyanis az ügyfél felkészületlen, türelmetlen vagy pontatlan ügyfélszolgálattal találja szemben magát, az könnyen a bizalom rovására mehet.

Adatok elemzése

Gyűjtsd és elemezd az adatokat a visszáru folyamatokról is! Az adatok elemzése segíthet azonosítani a gyakori visszaküldési okokat, valamint javítani a termékek minőségén vagy a vásárlási élményen.

Válassz profi logisztikai partnert!

Ha úgy érzed, még nem állsz készen a visszáru folyamat bevezetésére, vagy tartasz attól, hogy hibát vétesz a logisztikai rendszer kialakítása során, bízd a profikra (például ránk) ezt a feladatot! FOXRETURN szolgáltatásunk igénybe vételével rugalmas, gördülékeny és egyszerű visszaküldési opciót biztosíthatsz a vásárlódinak még abban az esetben is, ha a szállítást nem a FOXPOST-on keresztül oldod meg. 

Ha pedig bármilyen kérdésed lenne a témában, keress minket! Szakértői csapatunkkal igyekszünk választ találni az összes felmerülő problémára, és biztosítani számodra a lehető legideálisabb megoldást.

Konklúzió

Habár első pillantásra nem tűnik kézenfekvőnek, de a visszáru-logisztika növelheti vállalkozásod bevételét! Legnagyobb ereje a vásárlói elköteleződésben és a vásárlói élmény javításában rejlik, de megfelelő logisztikai stratégia mellett költséget is csökkenthetsz általa, valamint környezetbarátabbá teheted vele a brandedet. Bevezetése nem mentes a buktatóktól, ám mindent összevetve, hosszú távon mindenképpen megéri pénzt és energiát fektetned a visszáru-logisztika fejlesztésébe, hisz az ügyfeleid bizalmánál az e-commerce világában nem létezik nagyobb kincs.

ELOLVASOM A FOXPOST AKADÉMIA TOVÁBBI TARTALMAIT!