Hogyan válassz webshopmotort? – 5 kérdés, amit mindenképp fel kell tenned, mielőtt nekilátnál az online boltod építésének
Mekkora büdzsé áll rendelkezésre?
Mint ahogy a vállalkozás sok más területén, a fejlesztési kérdésekben is a rendelkezésre álló büdzsé az első és legfontosabb szempont, amit érdemes mérlegelni. Határozd meg azt az összeget, amit nagyobb fájdalom nélkül rá tudnál áldozni a webshopfejlesztésre, ezután pedig tájékozódj az árakról a piacon.
Egy webshopmotornál egyértelmű költség a setup ára, ezen felül a hosting és a karbantartás díját is figyelembe kell venni. Fontos szempont továbbá az is, hogy milyen mélységű személyre szabásra van szükség a setupot követően. Milyen extra funkciókra lenne szükséged, amiket adott esetben nem tartalmaz natívan a szoftver, milyen pluginokat kell telepíteni, valamint mennyi extra fejlesztési munkával jár a testreszabás.
Ha ezekkel a kalkulációkkal elkészültél, nincs más hátra, mint a ROI-számolás. Ha úgy látod, hogy az előre tervezett büdzsé túllépése magasabb megtérülést hozhat, akkor érdemes lehet kockáztatni. Ha viszont úgy érzed, komfortosabban mozogsz a biztonsági sávban, ajánlott lehet a funkciók szempontjából kompromisszumokat kötni.
Mennyire vannak egyedi igényeid?
A legtöbb dobozos webshop megoldás már önmagában rengeteg funkciót tartalmaz, valamilyen szintű testreszabásra azonban minden esetben szükséged lesz.
Fontosak a branded számára a kifinomult grafikai megoldások? Szeretnéd a fókuszt a kifogástalan UI-ra és a szemet gyönyörködtető storefront-ra helyezni? Ebben az esetben érdemes olyan webshopmotort választani, mely frontend oldalról könnyen kezelhető, valamint remekül integrálható a fejlett és bombabiztos site builderekkel.
Ha funkcionális szempontból van szükséged nagyobb mozgástérre, akkor tanácsos utánajárni, hogy mennyire flexibilis a választott webshopmotor, és milyen energiabefektetéssel implementálható a fontosnak tartott feature.
Nem utolsó szempont a pluginok integrációja sem. Mielőtt meghoznád a döntést, győződj meg arról, hogy a preferált számlázó modulok, fizetési felületek, marketingeszközök, készletmenedzsment programok és egyéb külsős szoftverek kompatibilisek-e a neked szimpatikus webshopmotorral. Egy-egy kompatibilitási probléma ugyanis a későbbiekben olyan nehézségeket okozhat, amit hónapokig tartó, megfeszített munka árán lehet csak orvosolni – ha egyáltalán lehet.
Milyen gyorsan kell elkészülnie?
Az idő is egy kulcsfontosságú változó a képletben: léteznek ugyanis olyan platformok, amiket néhány nap alatt működésbe lehet hozni, mások viszont akár hónapokig tartó fejlesztést is igényelhetnek. Tedd fel magadnak a kérdést: fel tudsz áldozni néhány funkciót a gyorsaság oltárán, vagy inkább érdemes belekalkulálni a projektbe némi csúszást, hogy a felhasználóid már egy alaposan kimunkált és letesztelt felületen kezdjék meg a vásárlást?
Ajánlott összehasonlítani, hogy a különböző platformok setupja mennyi időt vesz igénybe, és ez alapján dönteni. De ne feledd: a gyorsaságnak nem ritkán minőségbeli ára van, és ha egy stabil online felülettel szeretnél elindulni, ahol a vásárlóidat nem éri semmilyen rossz UX-élmény, akkor érdemes bőkezűen bánni az idővel.
Mekkora és milyen képzettségű a fejlesztői csapatod?
Gondold végig, hogy belső erőforrásból szeretnéd-e megoldani a fejlesztést, vagy külső szakemberek segítségét kérnéd a setuphoz és a karbantartáshoz. Léteznek ugyanis olyan platformok (például a Shopify), amik viszonylag belépő szintű programozói tudással is üzemeltethetők, míg más felületek (például a Magento) csak számottevő technikai tapasztalattal rendelkező vállalkozók vagy csapatok számára javasoltak. Fontold meg, hogy mekkora erőforrást tudsz vagy szeretnél a fejlesztési ágra allokálni.
Amennyiben a lehetőségeid korlátozottak, és házon belül oldanád meg, vagy esetleg te magad vennéd kezedbe a megoldást minimális hozzáértéssel, érdemes low-code megoldások után nézni. Ha viszont stabil, megbízható és nagy tudású programozóktól tudsz segítséget kérni, akkor elindulhatsz a több fejlesztést igénylő, egyedi és robusztus szoftverek felé is.
Milyen mértékű és ütemű növekedést vársz?
Készíts rövid- és hosszú távú növekedési tervet, majd vizsgáld meg, hogy az általad preferált platformok hogyan képesek skálázódni. Olyan webshopmotort válassz, amelyik az igényeidhez mérten képes kezelni a megnövekedett forgalmat, a nagy termékadatbázisokat vagy akár a nemzetközi, több nyelven történő értékesítést.
A skálázásnak rendszerint ára is van: a megnövekedett forgalom nagyobb szerverkapacitást és plugin upgrade-et igényel, ezeknek a költségeivel pedig érdemes előre kalkulálni, hogy semmiképpen se érjen meglepetés, ha a bizniszed elindul a hirtelen jött népszerűség rögös útján.
+1 tipp: Ajánlott azt is megnézni, hogy létezik-e a platformhoz kapcsolódó user csoport a social médiában, és ott milyen témákról folynak a beszélgetések, mert ebből is kiválóan leszűrhető, hogy a felmerülő problémákra milyen minőségben reagál egy szolgáltató. Amennyiben van esetleg freemium verzió, azt is mindenképpen érdemes kipróbálni.