Vissza
Blog

FOXPOST AKADÉMIA #1 - Ingyenes szállítás – megéri?


Az ingyenes szállítás az egyik legjobban működő marketing stratégia az e-commerce világban, de lehetnek hátulütői. Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttük, milyen előnyökkel és hátrányokkal jár a díjmentes opció bevezetése, és hogy lehet költséghatékonyabbá tenni a kisebb piaci szereplők számára.

Az ingyenes szállítás  – ami az Amazon forradalmi marketingfogása volt még a 2000-es évek elején – mára szinte alapvető fogyasztói elvárássá vált: egy felmérés szerint a megkérdezettek 59%-át egyértelműen befolyásolja a vásárlási döntésben az, hogy ingyen szállítják-e ki a megvásárolni kívánt terméket vagy sem.

A free shipping mögötti pszichológia egyszerű: minden elköltött forint okoz némi bűntudatot, főleg ha az felesleges, extra kiadásként tudatosul bennünk. Ilyennek érezhetjük a szállítási költséget is, ami tulajdonképpen egy kényelmi szolgáltatás díja. 

Ám ha valamilyen módon spórolni tudunk ezen a költségen, úgy a vásárlás is kevesebb lelkiismeret-furdalással jár. (Például lehet, hogy drága az a lakásparfüm, amit hirtelen felindulásból rendeltünk, de mégsem annyira drága, hisz ingyen hozták ki!) Ezért fogjuk nagyobb valószínűséggel azt az opciót választani, ahol nem kell fizetnünk a szállításért – még úgy is, hogy tudjuk, valójában semmi sincs ingyen.

Oké, de hova tűnik akkor a szállítási díj? Az e-kereskedőknek általában két választásuk van: ők maguk fizetik ki a fuvart a vásárlók helyett, vagy beépítik azt az árba. Leggyakrabban ez utóbbi megoldásra esik a választás, ami szintén sok hátránnyal járhat a vállalkozás számára. Előfordulhat, hogy még így is megéri bevállalni az ingyenes szállítás már-már mágikus marketingereje miatt? Lássuk a pro és a kontra érveket!

 

Az ingyenes szállítás előnyei

Kevesebb kosárelhagyás – A látogatók nagy része azért morzsolódik le a fizetési folyamat egy pontján, mert valójában nem is szeretne költeni. Van, aki viszont egyértelmű vásárlási szándékkal érkezik, ám valamiért mégsem fejezi be a tranzakciót. Ezeknek a kosárelhagyóknak közel fele a magas extra költségek miatt gondolja meg magát, ilyen a fuvar díja is. Innentől a matek a egyszerű: ingyenes szállítás mellett ezek a potenciális ügyfelek nagyobb valószínűséggel jutnak el a fizetésig.

Magasabb kosárérték – A legtöbb e-kereskedő az ingyenes szállítást valamilyen feltételhez köti – a legtöbbször minimum értékű vásárláshoz. A tapasztalat azt mutatja, hogy ez egy cseppet sem tántorítja el a vásárlókat. Sőt kifejezetten motiválja őket a többletfogyasztásra! 47%-uk szívesen vásárol többet azért, hogy ingyen kapja kézhez a termékeket. Az ingyenes szó varázsereje talán itt érhető tetten a leginkább: ha valamilyen kényelmi szolgáltatást látszólag ajándékba kapnak a vásárlók, akkor akár hajlandók lehetnek többet költeni az eredeti terveikhez képest.  

Növeli az elköteleződést – Az ingyenes szállításnak nemcsak akvizíciós, de megtartó ereje is van: egy kutatás szerint a megkérdezettek 54%-a szívesebben vásárol újra azokban a webshopokban, ahol nem kellett fizetniük a termék fuvarozásáért.

 

Az ingyenes szállítás hátrányai

Kifejezetten drága mulatság – A ingyenes szállítás költségeit is állnia kell valakinek: vagy a vállalkozónak, vagy a vásárlónak, a termék árába építve. A vállalkozók nagy része, mivel nem akar veszteségesen működni, általában az utóbbi megoldást választja, ám ezzel sem küszöbölhetik ki teljes mértékben a plusz kiadásokat. A szállítmányozási piacon is történhetnek hirtelen áringadozások, amiket nem minden esetben lehet leverni a vásárlókon. Arról nem is beszélve, hogy az alacsony árú termékek piacán már önmagában a szállítási költség vételárba építése sem mindig életszerű: egy 300 Ft-os termék ára például akár a többszörösére emelkedhet, ha ezzel a taktikával él a bolt.

Nem túl környezetbarát – Akár ingyenes, akár nem, a szállítás minden esetben valamilyen terhet ró a környezetre: minél több a fuvar, annál nagyobb a teher. Az ingyenes szállítás növeli az áruforgalmat, ezáltal a cég ökológiai lábnyomát is. Ráadásul mivel túlfogyasztásra buzdít, gyakrabban rendelnek az emberek olyan terméket, amire nincs szükségük. Ezeket végül vagy visszaküldik az ingyenes opcióval, duplán terhelve így a bioszférát, vagy kidobják, ami szintén nem tesz jót a Földnek.

Logisztikai kihívások elé állítA megnövekedett áruforgalom szinte minden esetben komplexebb logisztikai megoldásokat igényel. Ha nincs felkészülve a cég a megnövekedett volumen okozta bonyolult helyzetekre, az eluralkodó káoszban könnyen elakadhatnak a rendelések, az ingyen fuvar pedig a visszájára sül el. Az akadozó szállítás bizalmatlanságot kelt az ügyfélben és elmegy a kedve a jövőbeni vásárlástól.

 

Konklúzió: megéri az ingyenes szállítási opció bevezetése?

A válasz sajnos nem egyértelmű: kétségtelen, hogy az ingyenes szállítás vonzó opció a vásárlók számára, ami helyzeti előnyhöz juttathatja az e-kereskedőket, főleg azokon a piacokon, ahol nagy a verseny. Sokak szerint viszont annyi rizikóval jár, hogy egyszerűen nem éri meg kockáztatni. A Magento egykori tulaja egyenesen úgy látja, hogy az ingyenes szállítás egyáltalán nem fenntartható, és minden helyzetben veszteséges, az egész pedig csak az Amazon taktikája volt a nála kisebbek megfojtására, akik nem tudnak az ingyenes szállítással járó veszteségek mellett fennmaradni vagy növekedni.

Mi azonban úgy látjuk, hogy bizonyos megkötésekkel és alapos kalkulációval fenntartható megoldás lehet az ingyenes opció bevezetése. A takarékos és környezetbarát csomagoláson például sokat spórolhat a vállalat úgy, hogy ellensúlyozza a megnövekedett volumen miatti károsanyag-kibocsátást. A kisebb tőkével rendelkező vállalatok számára jó ötlet lehet az értékhatár bevezetése, ami felett már a cégnek is jobban megéri az ingyenes szállítás. (Ez azért még az Amazonnak sem mindegy.) Végül pedig mindenképp érdemes elgondolkodni a csomagautomatás kiszállítási opción, mivel egyértelműen költséghatékonyabb megoldás a házhoz szállításnál, így kisebb anyagi terhet ró a vállalkozására az ingyenes szállítási opció bevezetése mellett is

Amennyiben kérdései lennének az ingyenes szállítás bevezetését illetően, akár hozzánk is bizalommal fordulhat, írjon a sales@foxpost.hu e-mail címre! A FOXPOST-nál szakértői csapatunk készséggel áll rendelkezésére, hogy mindenre választ adjunk, és hogy segítsünk megtalálni a vállalkozása számára legmegfelelőbb megoldást

ELOLVASOM A FOXPOST AKADÉMIA TOVÁBBI TARTALMAIT!